ogórki kiszone i kwaszone
Uncategorized

Kilka powodów, dla których warto jeść ogórki kiszone

Polacy kochają kiszonki, a w szczególności ogórki kiszone. Mają wiele właściwości zdrowotnych, smakują wyśmienicie i można z nich przygotować wiele potraw. Dlaczego warto jeść ogórki kiszone? Jak samodzielnie zrobić w domu przetwory?

Jakie wartości odżywcze mają ogórki kiszone?

Przede wszystkim kiszonki są niskokaloryczne, a więc świetnie nadają się dla osób dbających o linię. Bogate są w witaminy z grupy B, a także zawierają mnóstwo żelaza, potasu, wapnia i magnezu. Mają w sobie witaminę C, A, K, zawierają miedź i kwas foliowy. Oczywiście dobroczynnych składników odżywczych w kiszonkach jest znacznie więcej i nie sposób ich wszystkich wymienić.

Dlaczego warto jeść ogórki kiszone?

Kiszenie ogórków, czyli ich fermentacja jest procesem prostym i nie wymaga dużych umiejętności. Każdy może samodzielnie w domu ukisić ogórki. Należy jednak pamiętać, aby do kiszenia wybierać świeże i zdrowe warzywa. Najlepsze są ogórki z własnego ogrodu lub kupione prosto od rolnika. Dobrej jakości kiszone ogórki smakują świetnie i można z nich przygotować różne potrawy. Doskonale smakują w sałatce jarzynowej lub jako surówka do drugiego dania. Można z nich ugotować smakowitą zupę lub po prostu zjeść jako przekąskę. Również kwas po ogórkach kiszonych jest bardzo zdrowy i nie należy go wylewać.

Inne publikacje  Czym jest żywność ekologiczna?

Jak ogórki kiszone wpływają na organizm?

Ogórki doskonale wpływają na odporność organizmu i zalecane są do jedzenia w czasie przyjmowania antybiotyków, gdyż nazywane są naturalnym probiotykiem. Oczyszczają organizm z toksyn, a także usuwają pasożyty z układu pokarmowego. Wspomagają trawienie, obniżają poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko chorób serca. Polecane są osobom cierpiącym na anemię oraz zmagającym się ze złym stanem skóry, włosów i paznokci. Duża zawartość błonnika pokarmowego zapobiega zaparciom i pozwala pozostać sytym na dłużej.

Jak ukisić ogórki w domu?

Kiszenie ogórków jest proste. Przede wszystkim potrzebne są ogórki, koper, chrzan, czosnek i sól. Do litrowych wcześniej wyparzonych słoików należy włożyć ogórki. Im więcej wejdzie do słoika, tym lepiej. Należy jednak uważać, aby ich nie uszkodzić podczas wkładania. Do słoja należy włożyć także koper, kawałek chrzanu i przynajmniej trzy ząbki czosnku. Można dodać jeszcze liście wiśni i czarnej porzeczki. Teraz wystarczy zalać ogórki wodą z solą. Na jeden litr wody daje się łyżkę soli. Są dwie metody kiszenia. W pierwszym przypadku używa się zimnej wody, a w drugim wrzątku. Zalanie wrzątkiem skutkuje szybszą fermentacją i można sięgnąć wówczas po te pyszności wcześniej. Ogórków się nie pasteryzuje. Należy je dobrze zakręcić i postawić do góry dnem na kilka godzin.

Inne publikacje  Jak odpowiednio spakować się na lot samolotem?

Czy są przeciwwskazania do spożycia ogórków kiszonych?

Pomimo wielu właściwości zdrowotnych kiszonek nie każdy powinien po nie sięgać. Przede wszystkim są one źródłem sodu, a więc osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny ograniczyć ich spożycie. Także osoby zmagające się z wrzodami żołądka i z chorobami układu pokarmowego nie powinny przesadzać z jedzeniem kiszonek.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *