rodzina wybiera mrożonki w sklepie
Zdrowe jedzenie

Jakie warzywa jeść w zimę?

Powszechnie wiadomo, że warzywa to jedne z najcenniejszych, jeśli nie najcenniejsze, składniki pokarmowe. Powinny one stanowić nie tyle dodatek do dań, co praktycznie podstawę diety każdego człowieka, zaś dla wegetarian i wegan, których jest w Polsce coraz więcej, stanowią główne pożywienie. Jakie jednak jarzyny jeść zimą, kiedy dostęp do świeżych i wartościowych warzyw jest tak mocno utrudniony?

Sezonowe najlepsze

Najlepszym sposobem na zdrowe żywienie jest spożywanie sezonowych warzyw i owoców, gdyż takie są najbardziej wartościowe, a także najsmaczniejsze, w dodatku jest do nich łatwy dostęp i są tanie. Jeśli zaś ktoś pomyśli, że zimą jest to niemożliwe, gdyż przecież wówczas nic nie rośnie, przynajmniej w naturalnych warunkach, trzeba przypomnieć sobie o bardzo ważnych w polskiej kuchni kiszonkach. Kiszona kapusta, ogórki, ale też inne kiszonki, nieco zapomniane, ale zdobywające sobie z wolna coraz większą popularność, jak kiszone buraki, to nie tylko sposób na jedzenie warzyw zimą, ale też na ważne w tym okresie wsparcie organizmu. Znakomicie wspierają one odporność (a także dbają o trawienie) dzięki zawartym w nich, naturalnym probiotykom.

Można też oczywiście sięgać po przetwory warzywne, takie jak korniszony, różnego rodzaju sałatki warzywne, ale trzeba zwracać uwagę na ich jakość, by nie były pełne konserwantów i nadmiaru soli. Najlepiej jest przyrządzać je samodzielnie, ale jeśli nie można lub nie chce się tego zrobić, niewiele gorsze będą produkty dobrych firm, na przykład ekologicznych.

Inne publikacje  3 alternatywy dla mięsa – sprawdź nasze pomysły!

Warto też skusić się na kimchi. Ten koreański przysmak z kiszonej kapusty pekińskiej to samo zdrowie i wspaniały smak. Jest prosty do przygotowania i coraz łatwiej dostępny w sprzedaży.

Ważne warzywa korzeniowe

Zimą można też sięgać po te warzywa, które, zebrane jesienią, świetnie przechowują się przez cały sezon zimowy. Są to przede wszystkim warzywa korzeniowe, jak marchewka, pietruszka, seler, pasternak, które najlepiej spożywać na surowo, w formie pełnych witamin, smaku i aromatu surówek. Będzie to niezwykle istotna część zimowej diety. Poza tym nie powinno się zapominać o innych przechowywanych w czasie zimy warzywach, jak różne rodzaje kapusty czy dnia.

Z pomocą przychodzą mrożonki

Oczywiście zawsze dobrą opcją jest też spożywanie warzyw mrożonych, czy to zamrożonych samodzielnie, czy ze sklepu. Mrożenie zachowuje znaczną część ich cennych składników, a jeśli podda się je tylko krótkiej obróbce (co jest zresztą ważne, by ich nie rozgotować na mało apetyczną papkę), będą świetnym sposobem na zadbanie o zdrowie. W dodatku znaleźć można bardzo bogaty wybór mrożonych warzyw (zobacz: https://e-spar.com.pl/kategoria/warzywa/691), jak fasolka szparagowa, brokuł, kalafior, marchewka, szpinak, groszek, bób, a także różnego rodzaju mieszanki.
Wielką zaletą takich produktów jest też fakt, że przyrządza się je w zaledwie parę chwil, więc udowadniają, że przyrządzanie smacznych i zdrowych posiłków nie musi być wcale czasochłonne.

Inne publikacje  Zielone soki jako źródło niezbędnych witamin

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *